Kvalitetssäkring och odontologiskt arbete
Vi vill förändra välfärden i grunden och erbjuda Sveriges bästa och tryggaste tandvård. Därför är vårt kvalitetsarbete extra viktigt.
På Aqua Dental vill vi revolutionera tandvården. Vi vill erbjuda tandvård av högsta kvalitet och göra den tillgänglig för alla. Därför är vårt kvalitetsarbete en ständigt pågående process.
Aqua Dentals målsättning är att erbjuda Sveriges bästa och tryggaste tandvård genom passion, kvalitet och tillgänglighet. Som tandvårdskedja vill Aqua Dental förändra välfärden i grunden och göra tandvården mer tillgänglig för alla. Det gör att vårt odontologiska arbete och vår kvalitetssäkring blir oerhört viktig. På Aqua Dental är Louise Hägglund kvalitetschef och odontologiskt ansvarig och det är hennes uppgift att tillse att vi som tandvårdsaktör håller högsta möjliga kvalitet i hela processen.
Att hålla en hög kvalitet på allt vi gör, från första kontakten med oss tills dess att du lämnar kliniken efter avslutad behandling, är viktigt och genomsyrar hela Aqua Dentals koncern. Vårt hårda arbete och tron på att leverera kvalitet av högsta klass gör det möjligt för oss att erbjuda marknadsledande garantier på all fast protetik, både tandstödd och implantatstödd, all permanent avtagbar protetik, samt på fyllningar i de fall din tandläkare har rekommenderat fyllning som förstahandsalternativ.
Kvalitetsarbetet hos oss på Aqua Dental är uppdelat i flera lager, där visst arbete är mer övergripande och annat sker löpande. Vi har ett etablerat avvikelsesystem för att fånga upp minsta avvikelse mot de processer och rutiner vi arbetar efter vilket gör att vi snabbt kan identifiera förbättringsmöjligheter och sprida dem vidare inom hela koncernen.
Samverkan mellan specialister, allmäntandläkare och laboratorier
På Aqua Dental har vi en stor tillgång till specialisttandläkare, cirka 30 procent av våra tandläkare är specialistutbildade. Vi har även utvecklat ett samverkanssystem mellan specialisttandläkare och allmäntandläkare. Att ha möjlighet att konsultera varandra på ett enkelt sätt och bekräfta att diagnos samt terapiplanering är korrekt är en viktig aspekt och en grund för att vi ska kunna hålla högsta tänkbara kvalitet på alla våra behandlingar. Närheten till specialisttandläkare och möjligheten till att remittera patienterna till rätt kompetens inom koncernen är en stor tillgång för både patienter och tandläkare. Att vi inte behöver remittera till en extern part innebär att vi kan kontrollera alla steg i behandlingen och att vi, i och med det, kan garantera att alla delar upprätthåller samma höga kvalitet.
Inom Aqua Dental har vi även våra egna dentallaboratorier. Det gör att även framställandet av exempelvis proteser eller kronor sker internt och att vi på så sätt kan kontrollera att allt, från leverantörer och material till slutprodukt, håller hög kvalitet. Att arbeta med egna laboratorier innebär även att kommunikationen underlättas. Närheten till labben medför att vi har möjlighet till att ta fram högestetiska produkter utifrån patienternas önskemål. I dagsläget har vi fyra egna laboratorier, vilket innebär att vi även är Sveriges näst största laboratorieverksamhet. Att bedriva denna verksamhet på denna nivå ställer höga kvalitetskrav både på våra arbetsmetoder och de slutgiltiga produkterna vi levererar.
Noggranna uppföljningar
Vi på Aqua Dental arbetar med noggranna uppföljningar av vårt arbete. Dels arbetar vi dagligen med att digitalt anmäla avvikelser för att på så sätt ha möjlighet att följa upp dem och komma med förslag på förbättringsåtgärder. Klinikerna har även kliniskt ansvariga tandläkare som arbetar med kvalitet utifrån ett patientfokuserat syfte. Gruppen kliniskt ansvariga samarbetar inom hela koncernen, driver kvalitetsprojekt och har regelbundna möten där kvalitetsfrågor tas upp. Gruppen genomför även regelbundna granskningar av journaler för att säkerställa kvaliteten på journalanteckningarna och behandlingarna samt för att identifiera förbättringsmöjligheter. Att kontinuerligt utföra systematiska journalgranskningar var något vi var först i Sverige med.
På Aqua Dental arbetar vi även med ett odontologiskt råd som består av några av Sveriges tyngsta namn inom tandvården. Dessa tandläkare hjälper till att ge råd och konsultera tandläkarna vid komplicerade fall, de hjälper även till att vidareutveckla och ta fram utbildningsmöjligheter inom olika odontologiska specialiteter så att våra tandläkare alltid är uppdaterade och har möjlighet att växa inom sin profession. Vårt odontologiska råd består av välrenommerade tandläkare som exempelvis specialisttandläkare i ortododonti Mats Larsson och Annette Fransson, tandläkare och senior advisor Lars Wetterberg, specialisttandläkare i protetik Jan Ekenbeck, seniorprofessor och specialisttandläkare i parododntologi Björn Klinge.
Samtliga av Aqua Dentals kliniker har regelbundna terapimöten där behandlarna tillsammans tar upp och diskuterar de mer komplicerade patientfallen för att tillsammans hitta de bästa lösningarna för patienterna.
Genom vårt journalsystem kan vi även se vilka terapier våra behandlare utför och på så sätt kan vi följa upp och säkerställa att vi utför rätt behandlingar utifrån diagnoser och hållbarhet. Genom att se över vilka behandlingar som utförs kan vi även följa upp och säkerställa att vi har ett högkvalitativt behandlingspanorama.
ISO-certifierade
För att bidra till ett hållbart samhälle och ta vårt ansvar arbetar vi utifrån ISO-standard. Sedan 2020 är vi certifierade enligt ISO inom miljö ISO 14001:2015, kvalitet ISO 9001:2015 och arbetsmiljö ISO 45001:2018.
Miljö
Vår miljömedvetenhet är hög och vi har som målsättning att verksamhetens miljöpåverkan i möjligaste mån minimeras. Våra medarbetare deltar regelbundet i miljöutbildningar och via medarbetarnas eget engagemang hjälps vi åt att minska miljöpåverkan genom att ständigt förbättra våra arbetssätt. Exempel är att vi minskar användningen av plast, sänder kallelser digitalt, använder oss av digitala avtryck och tillser att vår antibiotikaförskrivning minimeras och alltid sker på korrekta indikationen.
Arbetsmiljö
Vår målsättning är att se till att vi har en god trygg säker arbetsmiljö där medarbetarna trivs och får kompetensutveckling.
Kvalitet
Kvalitetsarbetet på Aqua Dental syftar till att tillse att vi har högsta möjliga kvalitet och nöjda patienter. Det görs genom ett genomgående kundfokus, ett positivt ledarskap, engagerade medarbetare och att vi ständigt effektiviserar och förbättrar våra arbetsprocesser. Samtliga av våra tandläkare och tandhygienister får genomgå en kvalitetssäkring innan anställning.
Digitalisering
Vi på Aqua Dental har alltid siktat på att ligga i framkant i den digitala utvecklingen. Vi har sedan lång tid tillbaka enbart arbetet med digital röntgen, något som i dag är branschstandard. Det ger bättre förutsättningar och möjligheter att hitta eventuell problematik i tid. Vi arbetar även med digitala avtryck. Att digitalt ”scanna” avtryck har många fördelar. Dels är miljöpåverkan lägre då avtrycken inte kräver något material och inte heller behöver skickas mellan labb och klinik. Dessutom har de digitala avtrycken hög precision och kvalitet. Med denna typ av avtryck kan man ha en ännu mer exakt precision i arbetet.
Att all rapportering sker digitalt underlättar sammanställning och analys av resultat så att vi kan dra korrekta slutsatser och säkra kvaliteten på behandlingar.
Vi på Aqua Dental var även först med att erbjuda våra patienter möjligheten att konsultera våra onlinetandläkare. För att göra tandvården mer tillgänglig gjorde vi under Corona-pandemin denna konsultation kostnadsfri, något som uppskattats av våra patienter.
Enhetligt inom hela koncernen
På Aqua Dental arbetar vi ständigt med att du som patient ska få samma positiva bemötande och uppleva samma höga kvalitet på våra behandlingar oberoende av stad eller storlek på kliniken. Det gör vi genom att regelbundet ta fram material och standarder som är enhetliga för hela koncernen.
Utbildning och uppföljning av personal
Vidareutbildning och kompetensutveckling är en viktig del av Aqua Dentals kvalitetsarbete. Vi erbjuder våra anställda utbildningar genom vårt program Aqua Academy, där får personalen möjlighet att vidareutveckla sina kunskaper inom olika områden. Kontinuerlig fortbildning av personalen är en viktig del i vår vilja att vara en attraktiv arbetsgivare men även viktigt för att säkra att vår personal är uppdaterad och kan erbjuda behandlingar av hög kvalitet.
På Aqua Dental har vi även ett odontologiska råd bestående av välrenommerade tandläkare som bland annat Björn Klinge, Lars Wetterberg och Clas Oscarsson. Rådets syfte är att ta fram utbildningsmöjligheter, forskningsmöjligheter och hjälpa till med vidareutveckling inom olika odontologiska specialiteter. Ett ytterligare steg i vårt kvalitetsarbete är att vi nu tar fram ST-utbildningar inom flera olika odontologiska inriktningar.
Som en del av vår uppföljning efterfrågar vi alltid patienternas synpunkter efter ett besök på någon av våra kliniker. Det ger oss goda kunskaper om patienternas upplevelser av sina besök och de behandlingar de tagit del av. Hög kvalitet i bemötande och behandlingar en förutsättning för vår verksamhet.
Har du frågor eller vill boka en tid hos oss? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig så snart vi kan.
Information om artikeln
Mer om Aqua Dental
Läs också
-
65+Reformen
65+Reformen är ett initiativ från oss på Aqua Dental som syftar till att utöka tandvårdsstödet för seniorer. -
Avbetalning av tandvård
På Aqua Dental erbjuds våra patienter fördelaktiga avbetalningslösningar helt utan ränta. -
-Träffa Aqua Dentals tandläkare online
Med vår nya tjänst Onlinetandläkaren kan du träffa en tandläkare direkt i din mobil eller dator. Perfekt för dig som har frågor eller söker rådgivning för en synbar förändring i munnen.